Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.3.2024, Karel Polívka, anketa
Dnes je to přesně 20 let od vydání FPS střílečky Far Cry, která tehdy zaujala svým grafickým zpracováním v prostředí tropického ostrova. Dosud vyšlo 6 hlavních dílů a několik spin-offů včetně Far Cry Primal, v kterém jsme se podívali do pravěku.
polo666 (67) | 29.3.202418:42
První díl Far Cry přinesl taky jednu na tehdejší dobu revoluční novinku a to byl patch, který přidával do hry HDR.
Odpovědět0  0
Helimadoe (4) | 27.3.202410:35
FC1 byla revoluce, FC2 zajímavá změna. FC3 byla parádička. FC4 slušný. FC6 jsem ještě nehrál. Ale FC5 je pro mě top, protože... protože prostě Faith.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (399) | 24.3.202419:49
Za mna FC1 A F.E.A.R. To boli inovativne hry na svoj cas.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 25.3.20245:41
Souhlas, první F.E.A.R. byl výborný. Je škoda, co se pak s tou sérií stalo v rámci snahy zaujmout více hráčů. Ještě bych přidal S.T.A.L.K.E.R. kvůli způsobu zpracování otevřeného světa. Tyto 3 hry vyšly poměrně krátce po sobě ­(Far Cry ­- 2004, F.E.A.R. ­- 2005, S.T.A.L.K.E.R. ­- 2007­) a v žánru FPS to byly aspoň pro mě tituly, které jej posouvaly dále. Far Cry kvůli demonstraci grafických možností a rozlehlostí map, F.E.A.R. kvůli demonstraci působivé atmosféry a vyprávění příběhu, S.T.A.L.K.E.R. kvůli zpracování otevřeného světa, který mě tehdy opravdu dokázal pohltit. A potom samozřejmě Crysis, ale u něj to bylo primárně opět kvůli grafice a technickému provedení ­(nové herní mechaniky využívající nanooblek byly fajn, ale to samo o sobě nebylo něco až tak revolučního jako to, s čím přišla výše uvedená trojice her­).
Odpovědět0  0
Cemada (1221) | 26.3.202412:03
Heh, FEAR...právě jsem dojel Extraction Point a začal Perseus Mandate :­-D
Mimochodem super s cz dabingem od Fenix Prodabing.

Nikdy nezapomenu na první setkání s Almou, v demo verzi.
Kanalizace, šum v rádiu, krysy. Ufff.
10 kroků a se smíchem proběhne holčička. Ufff ufff ufff.
Pár kroků, holčička proběhne za vámi, vidíte jen stín.
Vypínám demo :­-D
Později jsem jej samozřejmě dohrál. No a v plné hře těch ­"srand­" bylo kvantum. Super atmoška, audiovizuál, i fyzika. Kolíkovačka...jééé, to bylo přišpendlených za hlavu ke zdi :­-D Skvělá hra.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 27.3.20246:02
Hlavně nezapomenu na tu scénu se žebříkem. Teď, když se na ni dívám na YT, mi ani nějak extra lekací nepřijde, ale tehdy během hraní, když byl chvíli v klid a člověk jen prozkoumával danou lokaci, jsem se lekl opravdu hodně. A v žádné jiné hře už ne tolik jako právě zde v tomto momentě :­-­)
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=Fo7HA7Y89XI

Kolíkovačka, jj, s tím jsem si taky hodně vyhrál :­-)
Odpovědět0  0
Cemada (1221) | 27.3.20248:06
Jooo, tohle byl dobrý moment :­-D To už si člověk kolikrát říkal, že by se něco takového mohlo stát, tedy minimálně ta Alma. Fettel většinou překvapuje o chlup více.
Když jsem to šel podruhý, tak už jen ­"Ahoj Almo a....ahoj Fettele­". Ale jsou momenty, které člověk dostanou vždycky. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=03­-qBSrUFe4
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 27.3.20249:10
Tak teď si říkám, že to byl spíše právě tento moment, kdy jsem se vážně lekl, protože si vybavuji, že jsem lezl po žebříku nahoru a Alma najednou vyplnila více prostoru na obrazovce, než v tom prvním případě :­-­).
Odpovědět0  0
Choakinek (1607) | 24.3.202419:09
"Příběh by neměl být lineární a měli bychom se snažit o záchranu své bohaté rodiny unesené konspirační skupinou Sons of Truth...­"

To působí celkem nudně, mnohem zábavnější by bylo najít a zlikvidovat konspirační skupinu dříve, než vyvine covid ;­-­).
Odpovědět0  0
JiVy (612) | 24.3.202410:38
V anketě chybí varianta, žádný díl jsem nehrál.
Sice jsem si první díl kdysi koupil kvůli té grafice a možná i některý z dalších v akci, ale nikdy mne to nechytlo natolik, abych se do hry vůbec dostal.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1648) | 24.3.20247:23
Dodneška si FarCry 1 ­(taky Crysis 1­) rád zahraju, stejně jako Age of Empires 2.
Odpovědět0  0
Choakinek (1607) | 24.3.202419:11
Tak AoE 2 bych už dnes nehrál ­(přestože jsem ho ve své době miloval­), ale chystám se na AoE IV.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 27.3.20247:49
Před několika měsíci jsem zkoušel AoE 2 v definitivní edici a nehraje se to už dobře. Vůbec nejde o grafiku, ale o chování jednotek. O prvním díle, přestože v definitivní edici, ani nemluvě, díky tomu pathfindingu je to akorát o nervy nějakou misi dohrát.

Nicméně mám hodně rád AoE 3 ­(a v definitivní edici je ještě lepší, hlavně díky uzpůsobenému UI pro vysoké rozlišení­), což je díl, kterým mnozí příznivci AoE 2 opovrhují :­-­)

Pokud jde o AoE IV, mám k tomu tak nějak neutrální postoj, což ale může být i výsledek toho, že u takovéto významné série má člověk příliš vysoká očekávání, pokud jde o nový díl, takže by to chtělo více komplexní analýzu, do které se mi teď ale pouštět nechce :­-)
Odpovědět0  0
TBS (23) | 24.3.20241:40
Vzpomene si ještě někdo na bitvu mezi Chrome enginem a CryEngine v letech 2003­-2005?
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 24.3.20244:48
Já ano :­-­) Hrál jsem tehdy i jednu z prvních her, která v něm vznikla: Chrome z roku 2003, viz: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=ucXIo01ZDhY

V tom enginu ­(resp. v jeho poslední vylepšené verzi Chrome Engine 6­) vznikla i hra Dying Light z roku 2015, která mě hodně pozitivně překvapila, když jsem ji poprvé spustil ­(grafikou i hratelností­). A úplně posledním titulem, který kdy vyšel a tento engine využíval, bylo DLC Hellraid pro Dying Light z roku 2020.

Pro Dying Light 2 vývojáři z Techlandu vytvořili už zcela nový engine s názvem C­-Engine, aby mohli efektivněji využívat nejmodernější technologie.
Odpovědět1  0
pidalin (1501) | 23.3.202423:15
FC1 je pro mě jedna z těch her co přinesla revoluci a definovala celou generaci, považuju to za vrchol vývoje klasickejch FPS her ­(těch před příchodem questů a podobně­).
Ovládání už totálně moderní, gun play zábavnej, navíc možnost měnit módy střelby a naklánět se za rohy, což je víc než umí většina dnešních FPS her.
Většina haterů to hejtuje jenom protože byla neschopná se dostat přes pozdější části hry s mutantama a uber soldierama.
Ten gameplay s možností používat vozidla a lodě je totálně zábavnej i dneska, vůbec to nezestárlo a když třeba testuju nějakej retro hardware, tak se často nachytam u toho že místo toho aby jenom otestoval jak to jede, tak třeba odehraju celej první level. :­-D
Odpovědět1  0
unreall (521) | 23.3.202421:24
Prvý Far Cry bol technologicky aj hratelnostne, ako zjavenie. Príbeh, ktorý sa v polovici úplne obráti a je z neho zrazu ostrov doktora Morea, bol pre mna dokonalý.
Far Cry 2 bola úplne iná hra. Na miesto arkádovej fikcie nastúpila drsná realita afrického sahelu, ale opäť išlo o technologicky skok. Dodnes si pamätám trailer zameraný len na fyziku požiaru v suchom prostredí.

Far Cry 3 bol zase úplne inou hrou, ale nie tak dobrou, resp. aby som bol presný, tak vo svojej dobe ma ta hra bavila, ale z dnešného pohladu bol cely dej v podstate dosť primitívny a naznačoval moderný trend rozprávania príbehov, ktoré sa mi moc nepáčia. Banda pubertakov stroskotá na ostrove, ktorý si privlastnil nejaký psychopat… Toto by ešte ušlo, ale to klasické klišé o šamanských ritualoch domorodcov a bla bla…

Ďalšie diely som už nehral vôbec, pretože trojkou už začala klasická šablóna Ubisoftu a hrať takú hru, hoci technologicky na špici, odmietam. Už len kvôli strate času takou slataninou.
Prvé dve hry sú dodnes klenoty. Trojka bola len dobrou hrou a zvyšok u mna nestojí za reč, hoci nejde vyložene o špatné hry, ale zrejme určené pre úplne iný typ hráčov, s ktorými sa nestotožňujem.
Odpovědět2  0
pidalin (1501) | 23.3.202423:40
Jo no, trojka mě hrozně rozčilovala, totálně nesnášim ve hrách ty haluz pasáže kdy máš nějaký vize a musíš hrát tyhle stupidný zhulený scény kdy víš že to neni realita. Navíc ta hra totálně přepálila ten quest a crafting systém, jako FPS hra kde musíš lovit abys mohl mít kůže a vyrobit peněženku abys mohl mít peníze abys mohl kupovat zbraně....to už bylo fakt moc.
Na druhou stranu ale DLC Red Dragon byla ta správná odlehčená cyberpunková sranda plná záměrnejch klišé a humoru.

Jednička je pro mě ale legenda, je to vrchol vývoje FPS žánru, pak už přily jenom questy a další bordel co do FPS her podle mě nepatří.

Dvojka mohla bejt skvělá hra, ale bohužel už tam bylo to ježdění pro questy furt semtam a respawn celejch táborů nepřátel....celkově otravnej gameplay, ale některý věci se mi tam fakt líbili, jako třeba zabalování trávy a celkově gunplay byl skvělej, taky to mělo hodně dobrej multiplayer.
Odpovědět0  0
unreall (521) | 24.3.202414:09
Hej, to je presne ta šablóna ala Ubisoft, lov, crafting a zbieranie kadejakých nepovinných blbosti, bez hlbšieho zmyslu.

Na Red Dragon som úplne zabudol! Ten bol samozrejme výborný, obzvlášť pre hráčov, ktorý aj zažili filmové 80 roky.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 26.3.20249:24
Je to Blood Dragon, ne Red Dragon :­-­). Jinak mě zrovna ten lov a crafting v sérii FC nevadí. Ale to množství všemožných collectibles v rámci celé mapy, která je čím dál tím větší, to už je něco jiného. Navíc u všemožných textových oznámení a dopisů, které do toho patří, je vzhledem k jejich množství nejen možné, ale zejména v případě Ubisoftu i hodně pravděpodobné, že jejich text bude v dalších titulech ve velké míře generovat AI, takže když se nad tím pak člověk zamyslí, úplně ztratí motivaci to vyzobávat a číst. Ale přesto jsou někteří hráči, kteří ­"musí­" najít a sebrat úplně všechno jen proto, aby dosáhli 100 %.
Odpovědět0  0
Cemada (1221) | 26.3.202411:53
U FC3 a FC:BD jsem to vyzobal všechno a vcelku s radostí. K některým věcem se člověk dostal jen vedlejší misí apod. Jak říkáte, jen abych měl 100% :­-D
FC4 taky. Tam si třebas pamatuji v zasněženém přídavku s Yettym, že pro nějaký spešl kvér se skákalo z hory a muselo se přistát na jednou vrcholku. Stačilo trošku zaváhata a člověk to šel znovu :­-D
A u Primalu mě to čeká. Tak je docela veselé třeba to bloudění jeskyněmi.
Ale u FC5 a dalších na to kašlu. Ja kje toho víc a víc, tak to špíš člověk unudí nebo přímo až nas.re :D
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 27.3.20249:16
Souhlas, když je těch věcí na sbírání méně, tak to člověka i baví, ale jakmile je jimi posetá celá gigantická mapa, tak je z toho akorát znechucený a ignoruje to ­(tedy až na ty, kteří ­"musí­" vyzobat všechno, jinak nedosáhnou svého klidu :­-­)­). Zde prostě platí to rčení, že ­"méně je někdy více­" :­-­) Když si vezmu, kolik toho je ve FC6, tak za tu dobu, která by zabrala to všechno vyzobat, by člověk snad mohl i dohrát nějakou jinou menší hru :­-­).
Odpovědět0  0
unreall (521) | 27.3.202417:33
Ja vždy odkazujem v takomto prípade na prvý Risen, kde mi príde, že to autori dokonale vystihli ­- Menšia mapa, menej questov, ale zábavnejších a väčší doraz na detailnosť herného dizajnu, nie na megalomanské nezmysli.

V niektorých hrách som tiež fanaticky zbieral všetko na 100%, ale to bolo ešte v čase, keď som hrával aktívne. Dnes už si hry dosť pozorne vyberám. Inak zisťujem, že sú mi sympatickejsie skôr hry od menších štúdii, ako tie veľké AAA tituly, ale záleží samozrejme aj od konkretnej hry.

Hrozne sa mi napr. páči Pathway, alebo potom staršie stráviteľnejšie hry. Inak takisto ma prestavajú bavit hry, kde je prílišný doraz na príbeh, tým myslím hry, ako trebárs Heavy Rain, či telltale série a pod. kde vlastne neexistuje hratelnost, len klikanie a čakanie. Toto obdobie je podľa mna už tiež preč. Hry majú byt hlavne o hratelnosti, ale samozrejme nie bez logiky a príbehu.”, ale rozhodne by hra nemala byt klikací príbeh, alebo lepšie povedané, mne sa take hry už nepáčia.
Odpovědět0  0
eMKejx (108) | 23.3.202418:37
pre mna urcite FC1, ked to prislo tak to bolo nieco neskutocne po grafickej stranke sceneria neskutocna a aj dejovo velmi chytlave, hratelnost. FC1 ma u mna vzdy miesto, potom uz len Crysis, zvysne FC som nieco zahral, ale nebavili tak ako prvy diel, ci Crysis.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 23.3.202411:09
:­) imho najlepsi diel je 4ka, potom 3ka, potom 5ka, 1ka. 2ku som nehral, zivo si to pamatam ako keby to bolo dnes. Zacal som sa rozhliadat v hre, presiel som ­"par metrov­" a zrazu som zomrel na malariu. Tak som to odinstaloval. U mna je superdolezity prvy dojem.. 6ku mam rozohratu uz par hodin a nebavi ma, asi to tiez odinstalujem. Zacal som chodit len tak po svete, vystrielal som stanovisko pritivnikov, odidem ­"par metrov­" vratim sa a su tam znova.. uzasne.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 23.3.202412:00
Když to vezmu podle mého dojmu v době, kdy byl který díl aktuální, je u mě na prvním místě jednoznačně 3. díl, který mě prostě nejvíce bavil. U toho 4. mi to přišlo až příliš podobné trojce a taky mě nějak nebavilo to chladné herní prostředí. A záporák mi taky nepřišel jako nějak extra zajímavý.

Po trojce bych dal 2. díl, protože to byl solidní wow efekt. Vadou na kráse bylo jen dost monotónní prostředí herního světa, otravná malárie a otravné zasekávání zbraní. Ale to ostatní tam bylo parádní, hlavně chování zbraní, možnosti destrukce objektů a volnost pohybu s možností přesunu v jeepu v rámci té jedné velké mapy.

Far Cry 3: Blood Dragon byl super, ale hodně krátký.

Potom mě dost bavil Far Cry Primal kvůli tomu zasazení do pravěku a zpracování herního světa, na který se přitom sneslo hodně kritiky. Ale jo, pravěk na mě zafungoval, protože to bylo něco neokoukaného. A že tam byl pták s funkcí dronu? No a co jako, takovéto výtky u her tohoto typu mi přijdou vždy zábavné ­- jako kdyby se mělo jednat o nějaké simulátory :­-­)

Dále bych pokračoval asi takto: Far Cry New Dawn ­(rozhodně ne kvůli příběhu, to bylo utrpení, ale kvůli hratelnosti a hernímu prostředí­), Far Cry 6 ­(bavilo mě prostředí, ale ke hře mám hodně výtek, některé části příběhu byly už vyloženě iritující, jakože mnohem více než obvykle + celkově měl ten příběh velký potenciál, který zůstal nevyužitý, tím spíše s ohledem na to, že hlavním záporákem byl herec Giancarlo Esposito­).

Potom Far Cry 4 ­(viz výše­), u kterého nebylo nic vyloženě špatně, jen to tak nějak po trojce nebylo moc zábavné a bylo to málo odlišné. A na posledním místě jednoznačně Far Cry 5, u kterého vnímám pozitivně snad jen technologickou stránku věci, ale jinak tohle za mě ne :­-­).

Vynechal jsem ten úplně první díl ­- vyhrazuji si právo jej do tohoto pomyslného žebříčku nezařazovat, protože když jsem tehdy poprvé vyšel z toho bunkru v úvodu ­- wow wow wow :­-)
Odpovědět4  0
tombominos (1342) | 23.3.202414:09
FC1 byla ve sve dobe absolutni pecka. A to po vsech smerech, pribeh, grafika, herni principy, otevreny svet...Kdyz by misto FC X udelali remake prvniho do lepsiho grtafickeho havu, okamzite koupim.
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 23.3.202423:42
Toho bych se trochu bál, většinou ty remaky zničej to co bylo na hře zábavný a narvou tam moderní prvky který to zničej.
Odpovědět0  0
Cemada (1221) | 23.3.202416:26
Také si dovolím FC1 vynechat. Jednak jsem dvojku nehrál a za druhé, když přišlo FC1 tak to bylo sakra jedinečné. Dneska ten efekt, kdy člověk čumí na monitor a nechápe tu krásu, jen tak nenastane.

FC3:BD ­(prostě žeru to zpracování do béčkovýho scifi z 80. let­)
FC3: Zapůsobilo tím správným kulervoucím efektem. Parádní zpracování, prostředí, ideálně velká otevřená mapa, zajímavý příběh, hratelnost, Vaas. Existují jen 3 záporné postavy z her a filmů, které extrémně nenávidím, včetně Vasse :D­)
FC: Primal: Nové, neokoukané, hezky zpracované prostředí. Oštěp ráže .50 :­-D
FC4: Ani mi nevadí velká podobnost s FC3. Prostředí fajn, i to zasněžené. Přídavek s Yetty tady dobrý.
FC5: Aneb prů.er začíná. Prostředí opět fajn ­(to UBI umí, říkám to pořád­), příběh mě už moc nebavil. Hratelnost slušná, ale ten prů.er začal v podobě znovuobjevování se nepřítel a jejich tuposti. Pobavila mise s natáčením filmu, odkazem na FC:BD.
FC:ND: Stejné jako FC5 v ultraduhovém provedení ­(myslím tím ty zářivé barvičky všude­). Už jen to mě štvalo. Návaznost na FC5 fajn.
FC6: Prostředí opět hezké, mapa snad největší ze všech...jen pohled na ní odrazoval od hraní. Znovuobjevování nepřítel ještě horší jak ve FC5­/ND. V týdnu jsem to dohrál, po třech letech! Za mě nejhorší díl.

Byť mám FC rád, poslední díly mají tak upadající tendenci série, že to snad ani nepůjde napravit.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 23.3.202417:48
Ano, tu poslední větu bych podtrhl. U FC6 jsem měl z některých postav už vyloženě pocit, že přestávám být cílovkou této hry, resp. že aktuální lidé zodpovědní za vývoj série se snaží čím dál tím více oslovovat jiný typ lidí. Příkladem budiž třeba tohle:
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=epLH_0Qwzws

Po proběhnutí této cutscény jsem si vyloženě říkal, že něco takového už ani nechci hrát. Ale pak jsem hru přece jen dojel, protože to je prostě Far Cry :­-­) Nicméně ta nostalgie nebude fungovat věčně. FC6 měl u mě velké plus za to tropické prostředí. Nebýt toho, byl by to souboj o poslední místo společně s FC5. Ještě byl ve FC6 celkem fajn nápad s těmi speciálními misemi s herní mechanikou založenou na přehřívání se PG­-240X. Ta mapa s dinosauřím parkem mě bavila a postupně jsem si vytvořil postup na její co nejvíce efektivní dokončení. Ale těch misí bylo málo a po chvíli omrzely, protože kromě té jedné nové herní mechaniky už nic dalšího zajímavého nenabízely.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.